Heeft u last van pijnlijke en gezwollen benen?

Oorzaken - Bevorderende factoren - Symptomen - Tips en behandelingen

Ongeveer 2 vrouwen op 3 hebben last van veneuze insufficiëntie.
Ook mannen ontsnappen niet aan dit probleem.
In België ondervinden één miljoen mensen de gevolgen van deze aandoening:
gezwollen en pijnlijke benen, spataders, gezwollen voeten...

Wie loopt het risico om veneuze insufficiëntie te ontwikkelen?

Hoe gaat alles in zijn werk?

Veneuze circulatie:

De veneuze circulatie stuwt zuurstofarm bloed naar het hart.
Daarna pompt het hart dit bloed naar de longen, waar het opnieuw
met zuurstof wordt verrijkt.
Wanneer iemand rechtstaat, moet het veneuze bloed in de benen optornen tegen de zwaartekracht.
Bij het lopen zorgt de samentrekking en ontspanning van de kuitspieren
ervoor dat het bloed naar het hart wordt gestuwd.
Vooral onbeweeglijkheid is dus nadelig voor het terugvloeien van het bloed naar het hart.

Veneuze insufficiëntie:

Onze aders bestaan uit elastisch weefsel dat hen een bepaalde tonus verleent.
Kleppen in de aders zorgen ervoor dat het bloed niet naar beneden terugvloeit.
Bij sommige mensen functioneren deze kleppen slecht of ontbreken ze gewoon.
Daardoor hoopt het bloed zich makkelijk in de onderste ledematen op.
Wanneer de druk te groot wordt, zetten de aders uit, wat pijn en ongemak
veroorzaakt.

Problemen die met veneuze insufficiëntie gepaard gaan.

  1. Oedeem: wanneer u lange tijd heeft gestaan of heeft gezeten, merkt u dat uw voeten en/of uw enkels opzwellen. Deze zwelling is te wijten aan een te hoge druk in de aders, waardoor vocht door de wand van kleine bloedvaten gedrukt wordt.
  2. Gezwollen en pijnlijke benen: als het oedeem verergert, zwellen uw benen op en voelen ze zwaar en pijnlijk aan.
  3. Nachtelijke krampen en slaapproblemen: dit komt door een gebrekkige zuurstoftoevoer naar de spieren.
  4. Tintelingen in de onderste ledematen: veroorzaakt door een gebrekkige zuurstoftoevoer naar de huid van de benen.
  5. Spataders: spataders zijn in feite abnormale, kronkelige verwijdingen van de aders in de onderste ledematen.

    Ze ontstaan in twee fasen:

    a. prevarikeuze fase: wanneer de benen gewoon zwaar, pijnlijk aanvoelen, zonder dat er sprake is van duidelijk zichtbare spataders;

    b. varikeuze fase: de spataders zijn goed zichtbaar.

Welke factoren hebben een negatieve invloed op veneuze insufficiëntie?

  1. langdurig rechtopstaan of zitten
  2. warmte
  3. overgewicht
  4. schoenen of kleding die te strak zitten
  5. sedentair leven
Tips en behandelingen.
  1. Doe iets aan overgewicht...
    door overgewicht wordt de bloeddoorstroming naar het hart belemmerd.
  2. Pas Uw kleding aan:
    -schoenen : kies ruime schoenen zonder hoge hakken.
    -kleding: vermijd te strakke kleding die de bloeddoorstroming kan bemoeilijken.
  3. Vermijd warmte:
    vermijd elk rechtstreeks contact tussen een warmtebron en uw benen:
    verwarming, zonnebaden, warme baden, sauna...
  4. Doe aan sport:
    probeer wat vaker te fietsen, te wandelen en te zwemmen...
  5. Leef gezond:
    -vermijd alcohol en cigaretten
    -drink veel water
  6. Leg uw benen hoger:
    wanneer u rust of slaapt, zouden de voeten ideaal gezien 10 cm hoger moeten liggen dan het hart.
  7. Behadeling met medicatie:
    venotropica zijn geneesmiddelen die de vaatwand verstevigen en de elasticiteit verbeteren.
    Ze kunnen bijgevolg met succes aangewend worden om veneuze insufficiëntie te behandelen.
    Bij gebruik van de eerste symptomen verlichten ze niet alleen, maar remmen ze de evolutie van de ziekte ook af. Ofwel worden ze toegediend in risicoperiodes ofwel regelmatig, het hele jaar door.
Enkele eenvoudige oefeningen voor iedereen.

Oefening 1 : Ga in een gemakkelijke houding op uw rug liggen, uw handen onder uw hals, de benen gestrekt. Buig uw benen en leg uw dijen zo goed mogelijk tegen uw buik aan. Strek één been naar boven toe en daarna het andere. Laat het, zonder het te buigen, langzaam naar beneden zakken.

Oefening 2 : Ga in een gemakkelijke houding op uw rug liggen. Houd Uw onderbenen hoger, terwijl u ze aan de kuiten ondersteunt. Krom uw tenen zover mogelijk en strek ze vervolgens. Herhaal deze beweging enkele keren.

Oefening 3 : Ga in dezelfde houding liggen als in oefening 2. Maak cirkelvormige bewegingen met de grote tenen door uw enkels 1/2 minuut in een bepaalde richting te laten draaien. Daarna draait u in de andere richting.

Oefening 4 : Ga in dezelfde houding liggen als in oefening 2. Breng afwisselend de punt van uw rechter- en linkervoet omhoog en daarna weer omlaag.

Oefening 5 : Ga uitgestrekt op uw rug liggen en masseer afwisselend uw rechter- en linkerbeen lichtjes. Buig uw been en leg het op uw buik. Grijp uw voet met uw hand en strek dan uw been naar boven toe. Laat daarbij uw handpalm langs uw enkel, kuit, knie en dij glijden.

<<Terug