Spier- en gewrichtsproblemen

Spieraandoeningen

Spierkrampen

Zo herkent u ze: Tijdens of na een zware inspanning kunt u plots geplaagd worden door bijzonder pijnlijke scheuten in uw spieren. Ze worden veroorzaakt door krampen: dit zijn spiervezels die abrupt samentrekken en bloedvaten afsluiten.

Krampen ontstaan na een geforceerde beweging of door vermoeidheid van spieren na een hevige belasting. Vooral onvoldoende bloedtoevoer naar spieren ligt aan de basis van krampen: de spieren krijgen hierdoor immers te weinig zuurstof.

Zo behandelt u ze: Bij krampen rekt u eerst de samengetrokken spier uit gedurende 15 seconden. Herhaal dit 3 à 4 maal. Masseer vervolgens de spier en werk hierbij steeds in de richting van het hart. Haal nadien bij uw apotheker een verwarmend produkt dat de doorbloeding van de spieren stimuleert om verdere krampen te vermijden.

Zo voorkomt u ze: Een stevige opwarming voor de inspanning ( vooral sport ) is absoluut noodzakelijk: hiermee stimuleert u de bloedsomloop en bereidt u het lichaam voor op de bewegingen. Gebruik ook een spieropwarmend middel. Dit produkt verhoogt de doorbloeding in de spieren waardoor de opwarming versneld wordt.

Drink ook voldoende voor, tijdens en na de inspanning. Wanneer u hevig zweet, vermindert de toevoer van zuurstof naar de spieren en worden afvalstoffen onvoldoende verwijderd. Dit veroorzaakt krampen.

Na een sportinspanning bouwt u best een "cool down" periode in. Door uw spieren intensief te gebruiken, hopen zich daar immers afvalstoffen op die krampen veroorzaken. Als u rustig nog wat uitloopt en enkele oefeningen doet, geeft u uw lichaam de mogelijkheid om deze stoffen af te voeren.

Stijve spieren

Zo herkent u ze: Als u spieren stijf zijn, dan voelt u een lichte pijn bij het bewegen. Dikwijls ligt het forceren van de spieren aan de basis van het probleem. Ook een stijve nek wordt hierbij gerekend. Meestal vermindert de pijn naarmate u meer beweegt.

Zo behandelt u ze: Zorg er in elk geval voor dat u de spieren niet ( opnieuw ) forceert. Hou de pijnlijke spieren in lichte beweging, en vraag aan uw apotheker een verwarmend produkt dat de doorbloeding van de spieren stimuleert. Na 2 tot 3 dagen kan u overgaan tot massage.

Spierverekkingen

Zo herkent u ze: Als u tijdens een beweging een plotse pijn voelt in een spier, dan hebt u wellicht een verrekking opgelopen. Hierbij ontstaan kleine scheurtjes in de spieren, waardoor een inwendige bloeding optreedt. Nadien voelt de getroffen plaats pijnlijk en hard aan.

Een verrekking is eigenlijk het begin van een spierscheur. Indien de inspanning meer kracht had vereist of langer had geduurd, dan was de spier helemaal doorgescheurd.

Zo behandelt u ze: Onmiddellijk na de verrekking legt u gedurende periodes van 20 minuten ijs op de getroffen plaats om het bloed zo snel mogelijk te doen stollen. Raadpleeg ook een arts of kinesist.

Bij verrekking moet u de spieren zoveel mogelijk laten rusten. Na ongeveer 2 dagen wordt de spier best zachtjes gemasseerd. Hierbij kunt u spierverwarmende produkten gebruiken om de doorbloeding te stimuleren, en zo de genezing te bevorderen. Wij geven u graag advies.

Zo voorkomt u ze: Een goede opwarming zorgt ervoor dat uw spieren losser worden, waardoor het gevaar voor verrekkingen aanzienlijk vermindert.

Spierscheuren

Zo herkent u ze: De meeste spierscheuren ontstaan als de spieren nog niet goed zijn opgewarmd, of als ze vermoeid raken. Meestal liggen explosieve bewegingen aan de basis ervan. Een spierscheur wordt gekenmerkt door een onmiddellijke ondraaglijke pijn, die zelfs uw slaap belemmert. Na een tijd voelt de plaats dik en hard aan door de grote klonter bloed in de spier.

Zo behandelt u ze: Leg onmiddellijk in periodes van 20 minuten ijs op de getroffen spier(en) om uitzetting van de bloedvaten te voorkomen. Vervolgens moet u absoluut een arts waarschuwen. Hij zal de spier inpakken in een gipsverband en enkele weken rust voorschrijven. Hij kan ook spierontspanners en ontstekingswerende geneesmiddelen aanraden. De spier is pas klaar voor een massage indien het letsel volledig genezen is. Tevens bespoedigt een spierverwarmend produkt genezing.

Zo voorkomt u ze: Om de kans op spierscheuren te beperken, is een goede opwarming onontbeerlijk.

Gewrichtsaandoeningen

Peesontstekingen (tendinitis)

Zo herkent u ze: Vooral mensen die veel dezelfde bewegingen doen, lopen kans op een peesontsteking. Hierbij ondervindt u vooral 's avonds of 's nachts pijn wanneer u de spier laat rusten, en vermindert de pijn overdag. De getroffen plek is opgezwollen en voelt warm aan. De peesontsteking kan evolueren naar aanhoudende pijn bij beweging en vermoeidheid.

Wie aan sport doet, kan een peesontsteking krijgen na een plotse overbelasting. Meestal krijgt u er echter last van wanneer u voortdurend dezelfde pezen gebruikt: een tenniselleboog, golfarm of achillepeesontsteking zij hiervan typische voorbeelden. Maar ook tijdens het gewone werk of het huishouden kunt u een peesontsteking oplopen door een voortdurende belasting van dezelfde pees.

Zo behandelt u ze: Bij een peesontsteking is rust en afkoeling heel belangrijk. Vraag aan uw apotheker een ontstekingswerende zalf of gel en eventueel een speciaal verband dat de druk op de pees wegneemt. Gebruik liever geen produkten die cortisone bevatten, omdat deze de pees gaan verzwakken. Indien de pijn frequenter wordt, moet u een arts of kinesist raadplegen.

Verzwikkingen

Zo herkent u ze: Verzwikkingen van pols en enkel behoren tot de meest voorkomende sportletsels: we noemen ze ook "een pols of enkel omslaan". Door een bruuske beweging worden de gewrichtsbanden hierbij uitgerekt, of scheuren ze. De plaats zwelt op, kleurt blauw en veroorzaakt enorm veel pijn. Bewegen wordt hierdoor bijna onmogelijk.

Naargelang de schade aan de gewrichtsbanden onderscheiden we 3 categorieën:

Reumatische aandoeningen

Zo herkent u ze: Reuma is eigenlijk een verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende ziektebeelden. Allemaal tasten ze het bewegingsapparaat (gewrichten, spieren, pezen en skelet) aan en veroorzaken hierdoor heel wat pijn. Uiteindelijk krijgt iedereen vroeg of laat af te rekenen met reuma, hoewel de één er al wat meer last van heeft dan de ander.

Bij reuma onderscheiden we 2 belangrijke categorieën:

<<Terug