Tips

Hoe stress voorkomen?

Stress is nooit volledig te vermijden. Er bestaat immers ook positieve stress die er voor zorgt dat we gemotiveerd presteren. Een gezonde portie stress behoort tot het leven zelf. Indien stress u echter begint te beletten normaal te functioneren moet u er iets aan doen.
Leer u te ontspannen en problemen van u af te zetten. Vermijd echter stress af te reageren door andere stresssituaties op te zoeken. Zo is het niet goed u onder te dompelen in nachtelijke escapades met keiharde discomuziek en door overdreven lawaaibelasting en gebrek aan nachtrust uw lichaam nog verder te stresseren.
Sport en yoga kan voor sommigen een afdoende uitlaatklep zijn, maar doe het dan ook regelmatig (minimum 3 maal per week).
Beoefen een hobby, hierdoor zet u regelmatig uw gedachten van de stresssituatie af.
Leer positief denken.
Indien u het moeilijk hebt voor uzelf op te komen en dikwijls het slachtoffer voelt van anderen, leer dan assertiever te worden door eventueel een assertiviteitscursus te volgen.
Zoek regelmatig de stilte op, je ontspant in de vrije natuur of aan en verlaten zeestrand.
Loop niet weg voor problemen maar probeer ze zo degelijk mogelijk op te lossen.
Indien dit niet voldoende is, hoeft u niet onmiddellijk naar de zware en verslavende kalmeerpillen te grijpen. Misschien slaagt u er wel in het teveel aan stress te neutraliseren door gebruik te maken van natuurlijke hulpmiddelen als magnesium in te nemen. Heel veel mensen krijgen 'spanningsproblemen' door een tekort aan magnesium.
Door het hoge gehalte aan opbouwstoffen (essentiële aminozuren, mineralen, spoor-elementen,...) is ook koninginnenbrij een krachtig hulpmiddel bij stressbeheersing.

Oméga-3 en zwaarlijvigheid!

Veel mensen kennen ondertussen de goede eigenschappen van omega-3 vetzuren die vooral voorkomen in vette vissoorten, zoals zalm en sardientjes, alsook in een massa voedingssupplementen. Uit een studie blijkt nu tevens dat omega-3 supplementen in staat zijn om mannen, vrouwen en kinderen, die met overgewicht af te rekenen hebben, te helpen om de vetverbranding gedurende beweging met 14 procent te verhogen. Omega-3 zorgt er immers voor dat het leptinehormoon, dat verantwoordelijk is voor een verzadigd gevoel, sterk wordt gestimuleerd. Kortom het lichaam verbandt meer vetten gedurende de inspanningen, terwijl het hongergevoel na de sportieve prestaties beperkt blijft. Omega-3 is verder positief verantwoordelijk voor het feit dat de spieren beter in staat zijn om tijdens oefeningen meer calorieën te verbranden.

Aziatische wetenschappers hebben verder vastgesteld dat omega-3 vetzuren ook de productie van nieuwe vetcellen lam kunnen leggen. Teneinde meer vetten te verbranden gedurende oefeningen moet men minimum 600 milligram DHA en 400 milligram EPA per dag innemen. Bij die hoeveelheden zorgt vooral DHA ervoor dat er geen nieuwe vetcellen kunnen aangemaakt worden. DHA zorgt immers voor de geprogrammeerde celdood van kandidaat vetcellen. (apoptose).

Optimisme kun je eten!

Een optimistische kijk op het leven is zeker goed voor de gezondheid en een 'jokerkaart' voor een succesvol bestaan.
Mensen die onvoldoende serotonine in hun hersenen hebben worden pessimistisch, agressief en vormen op termijn een bedreiging voor zichzelf en de samenleving. Mentale zelfcontrole is waarschijnlijk de beste methode om positief denken en optimisme te stimuleren. Het goede nieuws is dat de juiste voeding aardig meehelpt om mensen een meer positieve kijk op de wereld te geven.

Volgens Deense wetenschappers is het mogelijk meer optimistisch door het leven te stappen door o.a. volwaardige granen te eten (volkorenproducten) tijdens het ontbijt. Volkorenproducten verteren trager waardoor er in de hersenen meer serotonine kan gevormd worden. Het is verder belangrijk producten te eten die rijk zijn aan natuurlijk ijzer, vitaminen van de B-groep, de vitaminen B6 en C in het bijzonder en magnesium.

De immuniteit verhogende eigenschappen van vitamine C

De winter is het jaargetijde waarin heel wat mensen last krijgen van verkoudheden, keelontstekingen en allerhande soorten griep. Uit onderzoeken van het Linus Pauling Instituut blijkt dat 95% van de volwassen bevolking geen gebruik maakt van de preventieve en genezende kracht van hoge dosissen vitamine C.

Mensen die naargelang de kracht van hun immuniteit 1000 tot 6000 milligram vitamine C per dag innemen, beschermen zich niet alleen tegen de typische winterkwaaltjes, maar voorkomen ook griepaanvallen.

Spijtig genoeg gebruiken slechts zeer weinig mensen voldoende vitamine C om echt te kunnen genieten van zijn beschermende werking. Men gaat er nog steeds van uit dat 75 tot 90 milligram ascorbinezuur, die door het ministerie van Volksgezondheid wordt aanbevolen, voldoende is voor een optimale dagelijkse dosis.
De realiteit toont aan dat die hoeveelheid net volstaat om scheurbuik te voorkomen, maar zeker geen garantie biedt om in een optimale gezondheid herfst en winter door te komen.

Kurkuma verdubbelt pijnstillende werking van glucosamine!

Glucosamine sulfaat, al of niet in combinatie met chondroitine, is een degelijke natuurlijke remedie tegen artritispijn. Mensen moeten enkel het geduld hebben om de glucosamine opbouw in het lichaam toe te laten. Dit kan drie tot maximaal twaalf weken duren. Het prachtige van glucosamine is dat het tijdens dit opbouwproces probleemloos kan gecombineerd worden met pijnstillers en de klassieke ontstekingsremmers.

Uit een wetenschappelijke studie blijkt nu dat de pijnstillende en herstellende kracht van glucosamine en chondroitine (GC 12) kan verdubbeld worden door het glucosaminepreparaat samen in te nemen met een voedingssupplement dat Kurkuma bevat (Curcuflam). Kurkuma is een antioxidant die krachtiger werkt dan vitamine E, ruimt dus ook ziekmakende vrije radicalen op waardoor ontstekingsreacties - dit typisch zijn bij artritispatiënten - verminderen. Kurkuma zet het lichaam zelfs aan om eigen natuurlijke cortisone aan te maken via de bijnieren.

Calcium als anti aging mineraal

Tot voor kort dacht men dat zout het belangrijkste voedingsmiddel was dat meehielp om een te hoge bloeddruk te ontwikkelen. Wetenschappers hebben steeds meer bewijzen dat een calciumgebrek minstens even belangrijk is. Uit een grootschalig onderzoek bleek dat meer dan 70 procent van de Amerikaanse bevolking dagelijks minder dan 500 milligram calcium via de voeding consumeert. Nu blijkt dat mannen en vrouwen die ieder etmaal, via een calciumsupplement, 1500 milligram calcium innemen, 55 procent minder kans hebben om hypertensiepatiënt te worden.

Calcium vervult ook een cruciale rol in het vertragen van het verouderingsproces van de mens. Calcium verhindert niet alleen osteoporose, maar voorkomt in combinatie met magnesium (dat voor een betere opname van calcium verantwoordelijk is) ook vroegtijdige verouderingsverschijnselen.

55 minuten sporten per dag om te vermageren

Volgens een zeer recente studie, die gepubliceerd werd in de Archives of Internal Medicine, moeten vrouwen met overgewicht gemiddeld 55 minuten per dag aan sport doen om 10 procent van hun lichaamsgewicht blijvend te verliezen.
De wetenschappers volgden 210 zwaarlijvige dames gedurende een periode van twee jaar. Alle vrijwilligsters waren tot voor het begin van dit onderzoek nooit sportief actief geweest. Er werd hen gevraagd om vijf dagen per week gedurende 55 minuten te bewegen in sessies van minimaal tien minuten. De oefeningen werden uitgevoerd op een loopband die ze thuis ter beschikking kregen. Verder mochten ze maximaal 1500 calorieën per etmaal eten (minimaal 1200 calorieën).
Na zes maanden hadden alle vrouwen 8 tot 10 procent van hun startgewicht verloren. Slechts 25 procent van de deelnemers konden na een jaar op hun gewicht blijven. Zij bleven gedurende vijf dagen per week 55 minuten oefenen, de anderen niet.

Overgewicht voorkomen | Zwaarlijvigheid |

Overgewicht is op iedere leeftijd een bedreiging voor uw gezondheid. Volgende eenvoudige tips kunnen helpen om extra kilootjes op een realistische manier te voorkomen.

Verminder je risico om diabetespatiënt te worden!
| 01/06/2008 | 

De wereldgezondheidsorganisatie voorspelt dat het aantal diabeteslijders in vergelijking met het millenniumjaar 2000 - de komende tien jaar met 110 procent zal toenemen in de geïndustrialiseerde wereld.

Drie factoren spelen hierbij een cruciale rol. De onbeperkte beschikbaarheid van voedsel, de populariteit van voeding met een zeer hoge caloriewaarde en een levensstijl die ieder jaar meer sedentair wordt.

Wetenschappers publiceerden einde mei 2008 een rapport in het wetenschappelijk vakblad 'The Lancet'. Uit de studie blijkt dat iedereen bijna moeiteloos het risico op diabetes drastisch kan verlagen. De onderzoekers volgden gedurende een periode van zes jaar 577 volwassenen in de leeftijdscategorie tussen 25 en 70 jaar. Alle deelnemers hadden een sterk verhoogde kans om suikerpatiënt te worden omdat ze allemaal aan glucose-intolerantie leden. Suikers werden slecht omgezet in bloedglucose zodat de energietoevoer naar de cellen slecht verliep.

Aan de deelnemers werd gevraagd hun voedingsgewoonten aan te passen (meer fruit en groenten, minder vlees en suikers) en dagelijks 30 minuten te bewegen. Op het einde van de 6 jaar durende studie bleek dat de mensen die hun levensstijl positief hadden aangepast hun diabetesrisico met 51 procent zagen dalen (betere glucose en daling van het lichaamsgewicht), dit in vergelijking met een controlegroep die geen voedings- en bewegingsaanpassingen hadden opgevolgd.

Omega-7 onmisbaar tijdens menopauze
| 27/05/2008 |

Droge slijmvliezen en een droge huid zijn veel voorkomende ongemakken.

Naast het syndroom van Sjögren hebben vooral vrouwen hiervan last tijdens en na de menopauze. Niet in het minst van vaginale droogte, een ongemak dat zich nog steeds in de taboesfeer bevindt en zelfs gynaecologen onvoldoende aandacht aan schenken. Nochtans zijn de gevolgen op relationeel vlak vaak veel erger dan de kwaal.

Doorgedreven onderzoek heeft aangetoond dat de omega-7 vetzuren uit de duindoornbes (Hippophaë ramnoides) soelaas kunnen brengen. Het Finse Aromtech ontwikkelde een nieuw hich-tech proces om de meest werkzame stoffen uit de bessen te verzamelen in makkelijk doorslikbare capsules en lanceerde het product Membrasin reeds een jaar geleden in de Scandinavische landen, Groot-Brittannië en Nederland.

Bijzonder is dat, in tegenstelling tot kortwerkende “pap- en lapmiddeltjes” verkrijgbaar bij de apotheek, Membrasin een structurele oplossing biedt.

MEDEDELING FAGG: KALIUMJODIDE TABLETTEN

De kaliumjodide tabletten die in 1998 en in 2002 via apotheken gratis uitgedeeld zijn aan de bewoners rondom de nucleaire installaties in het kader van informatiecampagnes rond nucleaire preventie en waarvan de vervaldatum overschreden is, blijven goed voor gebruik.

Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten wenst met deze mededeling de bevolking, die beschikt over dergelijke kaliumjodide tabletten die moeten ingenomen worden bij nucleaire incidenten, gerust te stellen. De vermelde vervaldatum van deze geneesmiddelen nadert of is reeds overschreden, maar bij nucleaire incidenten kunnen de "oude" tabletten nog steeds zonder probleem gebruikt worden, voor zover deze bewaard zijn op een droge plaats, bij kamertemperatuur en in hun originele verpakking. Er zijn door het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid immers verschillende analyses uitgevoerd die hebben aangetoond dat de tabletten wel degelijk nog altijd beantwoorden aan de van kracht zijnde normen. De FOD Binnenlandse zaken voorziet zo snel mogelijk de vervanging van de oude kaliumjodide tabletten door nieuwe.

VACCINATIE TEGEN BAARMOEDERHALSKANKER

VACCINATIE TEGEN BAARMOEDERHALSKANKER IS TERUGBETAALD VOOR ELK MEISJE
VAN 12 TOT EN MET 15 JAAR*

* eerste dosis moet toegediend worden vóór de leeftijd van 16 jaar

EEN BIJKOMEND WAPEN TEGEN BAARMOEDERHALSKANKER IS BESCHIKBAAR: VACCINATIE.
GOED NIEUWS VOOR ALLE MEISJES EN VROUWEN.

In België zijn er jaarlijks ongeveer 700 vrouwen die de diagnose van baarmoederhalskanker te horen krijgen. Jaarlijks overlijden nog steeds ongeveer 270 vrouwen in ons land aan de gevolgen van deze ziekte. Daarnaast zijn er ook veel vrouwen die zich moeten laten behandelen, omdat er cellen van de baarmoederhals aan het veranderen zijn in kankercellen (voorlopers van kanker) die vroegtijdig ontdekt werden dankzij het uitstrijkje. Baarmoederhalskanker ontwikkelt zich meestal traag. Tot op heden was er enkel het uitstrijkje, waarbij cellen van de baarmoederhals worden genomen en nagekeken wordt of ze aan het veranderen zijn in kankercellen.

Een bijkomend wapen tegen baarmoederhalskanker is nu beschikbaar: vaccinatie .
Dankzij vaccinatie kan het aantal vrouwen, getroffen door deze ziekte, zeer sterk dalen in de komende decennia. Vaccinatie en uitstrijkje zijn dus twee kansen om te grijpen! Want baarmoederhalskanker mag niet verwaarloosd worden.

Vraag raad aan uw arts of apotheker.

Kankerfoon 0800/15 802

KOFFIE VERMINDERT DEMENTIERISICO

Senioren, die drie kopjes koffie per dag drinken, hebben volgens een studie die verscheen in het wetenschappelijk vakblad 'Neurology' 33 procent minder kans om ernstige geheugenproblemen te krijgen door het ontstaan van de ziekte van Alzheimer, dit in vergelijking met mensen die minder dan één portie koffie per etmaal drinken.

De onderzoekers volgden gedurende een periode van vier jaar 4197 vrouwen en
2820 mannen die ouder waren dan 65 jaar. De voordelen die koffie biedt verhogen nog met de leeftijd.

In het vakblad Neurology kon men enkel de feiten vaststellen. Men wist niet precies welk mechanisme koffie toeliet om over deze eigenschappen te beschikken. Een studie die op 3 april 2008 werd gepubliceerd in de 'Journal of Neuroinflammation', toont echter aan dat koffie het dementierisico verkleint omdat het de hersenen helpt beschermen tegen cholesterol.

Koffie assisteert de 'bloed-hersenbarière'. Dit is een filter die voorkomt dat de hersenen en het centrale zenuwstelsel bedreigd kunnen worden door potentieel gevaarlijke chemische stoffen die in het bloed circuleren. Koffie helpt de bloed-hersenbarière om cholesterol, die seniele plaques veroorzaken in de hersenen, tegen te houden.

OMEGA-3 (EPA) KAN DEPRESSIEVE MENSEN HELPEN

Wanneer artsen spreken van een depressie wordt er soms veel te snel naar medicatie gegrepen. Men vergeet al te gemakkelijk dat bepaalde voedingsstoffen depressieve mensen op een spectaculaire wijze kunnen helpen.

Voorwaarde is wel dat men bereid is om bepaalde voedingsgewoonten te wijzigen. Iedere vorm van depressie gaat immers gepaard met een verandering van de celmembraanstructuur in de hersenen. Die ' depressieve ' wijziging heeft bijna altijd te maken met een tekort aan een bepaald omega-3 vetzuur EPA.

Het menselijk organisme kan anno 2008 geen EPA zelf meer aanmaken. Het moet bijgevolg via de voeding tot in de bloedbaan gebracht worden. EPA ( eicosapentaeenzuur ) speelt een cruciale rol in de structuur van de celmembranen. EPA is o.a. verantwoordelijk voor de optimale functie van neurotransmitters. Indien er zoals bij depressieve mensen - een tekort is aan EPA, wordt de aktiviteit van de neurotransmitters ernstig verstoord. Een van de mogelijke gevolgen is een depressie.

 

<<Terug