Vitaminen

Voorjaarsmoeheid

De eerste lentekriebels zijn achter de rug en de natuur ontwaakt langzaam uit haar winterslaap. Niet iedereen is even enthousiast over de komst van de lente want ongeveer 5% van de Belgische bevolking heeft last van lentemoeheid en kampt met een gebrek aan energie en een verminderd prestatieniveau. Een vitaminekuur kan het duwtje in de rug zijn dat je helpt ontwaken uit de winterslaap.

Vitaminen en mineralen bepalen je conditie

Wie goed wil functioneren, moet in een uitstekende conditie verkeren. Dat kan alleen wanneer in het lichaam alle noodzakelijke voedingsstoffen aanwezig zijn.
Het aantal vitaminen dat we dagelijks innemen via onze voeding is klein in vergelijking met de andere voedingsstoffen zoals vetten, eiwitten en koolhydraten (suikers). Maar dat betekent nog niet dat ze onbelangrijk zijn. Een tekort of een teveel van een welbepaalde vitamine kan ernstige gevolgen hebben en zelfs ons lichaam in gevaar brengen. Vitaminen alléén volstaan niet voor een goede gezondheid. Ook mineralen mogen niet ontbreken in ons voedingspakket.

Soorten vitaminen

We onderscheiden twee groepen: de wateroplosbare (o.a. vitamine C, B-complex) en de vetoplosbare (vitamine A, D, E, K). Tot het vitamine B-complex behoren o.a. vitamine B1, B2, B3, B5, B6, foliumzuur, biotine en B12.
Een korte multi-vitaminekuur kan sommige een goed gevoel geven, maar niet alle vitaminen zijn ongevaarlijk. Omdat het lichaam slechts kleine hoeveelheden wateroplosbare vitaminen kan opslaan, zijn die veiliger dan de vetoplosbare. Nemen we te veel wateroplosbare vitaminen op, dan verlaat de overmaat het lichaam via de urine. Uitzondering op deze regel vormt vitamine B12.
Vetoplosbare vitaminen stapelen zich daarentegen op in het vetweefsel. Een overdosering met vitamine A kan o.a. leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, huidschilfering, bloedarmoede, kaalheid en leververgroting.
Wil je starten met een vitaminekuur?
Doe dit niet op eigen houtje maar vraag eerst advies aan je arts of apotheker.
Heb je al een vitaminekuur achter de rug tegen voorjaarsmoeheid?
Beschrijf het effect aan je apotheker: klachten blijven gelijk, nemen toe of verminderen.

Mineralen en spoorelementen

Mineralen zijn even belangrijk als vitaminen. Belangrijke mineralen zijn calcium, fosfor, kalium, natrium, magnesium en zwavel.
Als mineralen slechts in zeer kleine hoeveelheden noodzakelijk zijn voor ons lichaam, dan spreken we van sporenelementen. Tot sporenelementen behoren ijzer, koper, kobalt, chroom, fluor, jodium, mangaan, molybdeen, selenium en zink.
In tegenstelling tot sommige vitaminen (bv. A, D, B3) kan ons lichaam geen enkel mineraal zelf aanmaken. Daarom zijn mineralen net zoals de meeste vitaminen onmisbare voedingsstoffen.
Elk tekort heeft zijn typische klachten: bloedarmoede (tekort aan ijzer), osteoporose (calciumgebrek). Een tekort aan vitaminen of mineralen kan ontstaan wanneer je een te eenzijdig dieet volgt.

Wie wil afslanken vraagt best advies van een voedingsdeskundige. Die stelt een gebalanceerd dieet samen dat voldoende vitaminen en mineralen bevat.

De slimme patiënt

<<Terug